Rubriky
Cesty

24 hodin v Bergamu

Bergamo je pro většinu cestovatelů známé jako lowcost letiště pro Miláno, případně přestupní hub pro celou řadu linek do jižní Evropy. Málokdo ovšem ví, že je to také malebné město, které stojí za návštěvu. Já jsem proto využil levných únorových tarifů na linkách z ČR a na otočku jsem si zaletěl na pizzu a špagety – v sobotu po obědě tam, v neděli večer zpátky. Proč se vlastně do Bergama vůbec vydat?

V Bergamu jsem přestupoval před 6 lety a tehdy jsme jen na otočku zajeli autobusem do města. Od té doby jsem se tam chtěl vrátit a město lépe poznat. Letiště v Bergamu nedávno prošlo rozsáhlou rekonstrukcí a pro cestovatele je velice příjemné. Z letiště do Bergama jezdí autobus za 2,30 EUR, nicméně pro krátké výlety se vyplatí koupit celodenní jízdenku za 5 EUR, která platí pro veškerou dopravu v Bergamu včetně lanovek ve starém městě. Jízdenku jsem si koupil na letišti v turistickém centru (za přílety ve veřejné části v hale úplně vpravo). Její platnost se počítá od označení ve strojku v autobuse. Cesta do centra trvá podle dopravní situace kolem 20-30 minut a autobus zastavuje na vlakovém nádraží, poté na přestupním místě Porta Nuova v centru a linka dál pokračuje směrem do Cittá Altá.

Právě kolem Porta Nuova začíná centrum dolní části Bergama, odkud se táhne několik nákupních ulic. Samotné centrum není velké a projít se dá poměrně rychle. Nicméně v této části se nachází asi nejvíc restaurací, barů, kaváren a řada příležitostí pro ubytování. Já jsem se přes booking.com „upíchl“ v soukromí La Casa Del Nonno Zambonate (couchsurfing jsem nesehnal a airbnb vycházelo pro jednoho na stejné peníze). Ubytování doporučuji, ačkoliv paní uměla pouze Italsky a sem tam to byla s komunikací sranda. Stejná rodina navíc provozuje v přízemí stejného domu skvělou restauraci Da Nasti, kterou taktéž doporučuji. Dle recenzí je trochu dražší, ale jídlo bylo úžasné a personál velice ochotný. Ve večerních hodinách je potřeba přijít mezi prvními nebo mít rezervaci. Pokud jste jeden nebo dva, je možné zkusit štěstí i bez rezervace.

Jelikož jsem do Bergama jel také z důvodu pochutnat si na italské kuchyni, obešel jsem celou řadu zmrzlináren a kaváren. Navíc na náměstí před divadlem byl po celý víkend ku příležitosti masopustu trh s lokálními produkty. V Itálii jsem si oblíbil tzv. focaccia pizzu, což je tlusté těsto ve stylu pizzy nakrájené na velké čtyřúhelníky – super svačinka do ruky.

Ale zpět k mému výletu. V sobotu odpoledne jsem si prošel dolní centrum města, dal si několik espress, koupil si v supermarketu levné dobré víno 😮 a zašel jsem si na večeři. Špagety aglio-olio, tiramisu, nápoj a dýško za 20 EUR se mi zdálo docela dost, ale je pravda, že jsem si pochutnal.

V neděli dopoledne jsem se vydal pěšky přes město k lanovce na Cittá Altá. Bylo fajn, že jsem byl mezi prvními, protože později se tam tvořily fronty. Lanovka mě vyvezla do centra starého města, které je velice malebné a je z něj krásně vidět do okolí. Bergamo máte pod sebou jako na dlani. Bohužel zde v restauracích a cukrárnách platí turistická přirážka. Já jsem ale pomocí Foursquare našel úžasnou pekárnu Il Fornaio, kde jsem si za velice rozumnou cenu koupil focaccia pizzu. V centru Cittá Altá najdete spoustu kostelů, které v poledne neskutečně vyzváněly. Byl to zážitek poslouchat je. Za hradbami starého města začíná druhá lanovka ke zřícenině hradu San Vigilio, který je prakticky na nejvyšším vrcholu v okolí. Je z něj krásný výhled a kolem je park k posezení.

Ačkoliv jsem měl celodenní lístek, cestu zpátky dolů do Bergama jsem absolvoval pěšky. Zašel jsem si na pizzu do restaurace jako předchozí večer a kolem třetí odpoledne jsem těsně před vypršením platnosti jízdenky jel zpátky na letiště. Do odletu jsem měl ještě spoustu času, který jsem věnoval návštěvě nákupního centra. Oriocenter je od letiště odděleno dálnicí, ale pro pěší je zde podchod a tak nějak se počítá s tím, že cestující zde chodí nakupovat.

Jak jsem již psal výše, letiště Orio Al Serio prošlo rekonstrukcí a je pro cestující velice příjemné, ačkoliv míst k sezení by u gatů mohlo být určitě více. Za bezpečnostní kontrolou najdete širokou škálu obchodů s oblečením, alkoholem i lokálními produkty. Je zde také McDonald’s a kavárny. Prohlídku Bergama stihnete hravě i za nějaké 4 hodiny, takže si zde můžete odskočit i při delším přestupu nebo při odletu až následující den. Z Bergama se dá lehce dostat vlakem do Brescie a Verony (stejně jako do zbytku Itálie) nebo může být výchozím místem pro dovolenou v horách.